Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

woensdag, oktober 31, 2012

Javaanse dansvoorstelling 90 jarige verjaardag in de Bilt

Javaanse dansvoorstelling, het is zondag 28 oktober. Vandaag na een uurtje extra slaap (klok is teruggezet) gaan Monique en Intan een javaanse dansvoorstelling geven voor een indische vader, opa in de Bilt die 90 jaar is geworden. In alle vroegte,na het priegelen met mn nieuwe daglenzen (wonderlijk ze gaan iets gemakkelijker in dan de oude, bollere lenzen) gaan we naar de Bilt. Het is zonnig en koud.
Javaanse dansen die we gaan doen zijn de gambyong pare anom en de golek sri rejeki.
We komen bijna tegelijk aan en gaan met zn allen in een mini liftje naar de 8e verdieping. We bespeken met de huismeester dat we de stoelen van het podium willen omdat we dan iets beter de ruimte hebben, in de indonesische dansen maken we gebruik van veel vloeroppervlak. De raakt een beetje in de war, maar na wat geruststelling door ons en onze partners komt ie weer tot rust. tis nog fris in de kleedruimte, maar als ik de verwarming aanzet wordt het snel lekker indonesisch tropisch ; ) De oudste dochter van de jarige houdt een speech en daarna treden wij op met onze eerste javaanse dans de gambyong. Omdat ze het verkeerde verhaal verteld heeft over de dans zag ik Intan wat wazig kijken. We controleren nog even of de muziek echt de juiste versie is en dan gaat het vanzelf. Iedereen is laaiend enthousiast en vader/opa ontroerd. We feliciteren hem.
Na een korte lunch doen we ons 2e optreden met de indonesische klassieke dans de golek sri rejeki.
Na het dansen eten we nog even een broodje en gaan we weer op huis aan. Thuis kijk ik nog even naar de video opname die mijn man gemaakt heeft met mijn mobiele telefoon. Ziet er goed uit, de kleding voor de gambyong pare anom was deze keer anders dan anders. Normaal hebben we geen hoofdtooi op met de gambyong maar nu wel, we hadden nu geen bloemenkrans om en wel een licht blauwe glitter mekak/topje ipv een kembun/omslagdoek topje. Erg mooi.

Labels: , , , , , , , ,