Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

woensdag, mei 20, 2015

Javaanse dans en gamelan 17 mei 2015

Op zondag 17 mei hebben Mike wardi en Monique van den Broek (ik) met de javaanse gamelan groep Mugi Rahayu in het Gamelanhuis te Amsterdam de Gatot Koco Gandrung-Pergiwo uitgevoerd.
oorspronkelijk wordt de gatot koco alleen door een man gedanst, maar omdat het verhaal gaat over Gatot Koco die verliefd wordt op Pergiwo en haar het hof maakt, is de choreografie uitgebreid met een danseres die Pergiwo vertegenwoordigt. Er werd in beide zalen javaanse gamelan gespeeld, eerst in Pelog, waarbij Nettie samen met de gamelan groep optrad en de javaanse dans gambyong deed. in de andere zaal na de pauze werd op slendro javaanse gamelan gespeeld en voerden Mike en Monique de klassieke javaanse dans gatot koco gandrung pergiwo uit. Erg leuk om te doen, met veel javaanse dans interpretatie mogelijkheden voor mij als vertolker van pergiwo.

Labels: , , , , , , ,